Dit is onmoontlik om deesdae oor die weg te kom sonder ‘n bankrekening van een of ander aard. Jou salaris moet daarin betaal word, jou versekering moet maandeliks met ‘n debietorder betaal word, en dit is darem tog bietjie beter as om dit net onder jou matras weg te steek, want dit groei darem bietjie met die rente. Of is dit werklik so? Hoekom het ons almal tjekrekeninge, net omdat ons ouers nog altyd gehad het? Wie gebruik nog tjeks?

Die afgelope jaar of wat word daar baie in die media geskryf oor bankkoste, en die regverdigheid daarvan. Een van die kwessies is juis dat die verskillende banke se kostestrukture net genoeg verskil dat dit byna onmoontlik is om die kostes te vergelyk. Daar is egter nou ‘n webblad wat wil help: www.thinkmoney.co.za. Jy vertel vir hulle hoe jy jou geld spandeer en spaar, en hulle gee dan vir jou ‘n vergelyking van hoeveel die verskillende banke se opsies jou sal kos. Ek was nogal verbaas om te sien hoe erg die meeste banke ‘n mens werklik uitbuit. Ek gebruik nie ‘n tjekboek nie, en doen al my sake elektronies (internet- of selfoonbank), so ek behoort een van die goedkoopste kliënte te wees wat ‘n bank voor kan hoop. Mens sou dink ‘n kliënt soos ek sou beloon word met rente en lae koste, maar die waarheid is dat daar slegs 4 bankrekeninge is wat my nie met ‘n netto uitgawe laat aan die einde van die jaar nie. Behalwe vir daardie 4 rekeninge is dit dus beter om my geld onder die bed te hou, daar sal meer oor wees aan die einde van die jaar. Die 4 rekenige wat wel vir my met ‘n wins laat, is as volg (die bedrae is jaarliks bereken):

1. Pick’nPay GoBanking Go rekening: R643.80 se kostes, R1600 se rente = R956.20 wins

2. Capitec Global One Gold : R683.40 se kotes, R1600 se rente = R916.60 wins

3. Absa Moneybuilder : R796.20 se kostes, R1390 se rente = R593.80 wins

4. Standard Bank Puresave : R879.60 se kostes, R1180 se rente = R300.40 wins

Captitec, Moneybuilder en Puresave het nie petrolkaarte beskikbaar nie, Capitec het nie internetbankdiens nie, en ABSA Moneybuilder kan nie rekening betalings of oordragte maak nie. GoBanking het ‘n petrolkaart, gratis sekondêre kaart, internet- en selfoonbankdiens, ‘n Mastercard debietkaart (kan by baie meer handelaars as ‘n Maestro kaart gebruik word), jy kry afslag by Pick’nPay en dit verdien meer rente as “spaar” rekeninge by banke soos ABSA. Ek is nou al meer as ‘n jaar lank by GoBanking, en so gelukkig dat ek besig is om my rekeninge by ABSA te sluit (wat ek oop gehou het in geval GoBanking nie goed genoeg was nie en ek wou terug gaan ABSA toe). Meeste mense bly by hulle bank al is daar ander goedkoper opsie, “want dis te veel moeite om te skuif”. GoBanking sal selfs jou debietorders vir jou skuif, jy vul net ‘n paar vorms in met die details.

Die rekening wat die swakste vergelyk is FNB se silwer, goud of platinum tjekrekeninge. ‘n Totale koste van R4772 per jaar (R4572 vir platinum) , en GEEN rente nie. Watter geldige rede kan daar moontlik wees vir hierdie tipe uitbuiting? Hulle sal waarskynlik wollerige woorde soos “waarde wat ons toevoeg” en “persoonlike diens” gebruik om te verduidelik. Maar vir amper R5000 per jaar sal hulle ten minste weekliks my kar moet was voor daar “waarde toegevoeg word”.

Ek is moeg vir banke wat my uitbuit, en ek sal my geld laat praat en nie vir hulle besigheid gee nie.